Czym jest TPM?

Jest programem skierowanym do całej organizacji. Ma na celu zmianę kultury i zachowań firmy poprzez wbudowanie jakości produktu w dobrze zarządzany i utrzymany sprzęt. Dzięki któremu zauważa się wzrost produktywności spowodowanej zwiększeniem dostępności parku maszynowego, niskimi kosztami spowodowanymi awariami i nieplanowanych zatrzymaniami.

Kultura zjada strategię na śniadanie

Główne założenie programu zakłada rozwój kultury organizacji poprzez implementację ośmiu strategii (często nazywanych filarami). Ich celem jest prawidłowe zarządzanie aktywnościami, by przeprowadzić proces produkcyjny w sposób stabilny, pozbawiony odchyleń względem kosztów, jakości, zamówień rynku i utrzymaniem bezpieczeństwa.

Oczekiwania programu TPM

  • Zapewnienie, że organizacja dostarczy produkt do klienta zgodnie z oczekiwaniem rynku,
  • Umiejętności i strategia zarządzania sprzętem wydłuży jego czas dostępności i stabilności działania,
  • Zredukuje zjawisko awarii, nieplanowanych zatrzymań, zjawisko odrzutu wadliwej parti poprzez zbudowanie w ludziach zdolności mapowania, analizy i eliminacji problemów,
  • Maksymalizacja utylizacji sprzętu i technologii poprzez świadomy i stabilne utrzymanie oraz redukcje czasu cyklu w wyniku redukcji nieplanowanych zatrzymań i wydłużeniu czasu życia komponentów parku maszynowego,
  • Orientowania kultury zespołów na przepływ jednej sztuki, system ciagniony, ciagle doskonalenie, standaryzację, TWI, zerową kontrolę jakości, szybkie i stabilne startupy,
  • Transformacja kulturowa pracowników linowych nastawiona na budowanie odpowiedzialności za ciągle usprawnienia procesu i parku maszynowego,
  • Przemiana środowiska pracy polegająca na ciągłym skupieniu na redukcji wycieków oraz źródeł zanieczyszczeń,

Główne pryncypia TPM:

  1. Autonomiczne utrzymanie ruchu – Autonomous Maintenance (AM). Zbudowanie zdolności zespołu do codziennego zarządzania i doskonalenia sprzętu, środowiska pracy.
  2. Planowane utrzymanie ruchu – Planned Maintenance. Zarządzanie prewencja parku maszynowego, zapobiegające nieplanowanym postojem maszyn,
  3. Zarządzanie bezpieczeństwem i środowiskiem – Safety & Environmental Management – zadaniem grupy jest rozwój środowiska pracy poprzez definiowanie i redukowanie zagrożeń,
  4. Poprawa sprzętu i procesu – Equipment & Process Improvement – Celem filaru jest definiowanie oraz rozwiązywanie powtarzających się problemów. Jego zadaniem jest popularyzacja koncepcji Muda, Mura, Muri, 5S, Kaizen, 8D, 6Sigma,
  5. Edukacja & Trening – Education & Training celem grupy jest zbudowanie praktycznych umiejętności zarządzania procesem i parkiem maszynowym,
  6. Wczesne zarządzanie parkiem maszynowym – Early Management of New Equipment – zadaniem grupy jest uzyskiwanie wysokiego poziomu jakości, efektywności i stabilizacji w ramach rozwoju biznesu i technologii.
  7. Zarządzanie jakością – Quality Management – zadaniem grupy jest adresowanie i koordynowanie rozwoju zdolności skierowanej na poprawę jakości procesu, wyrobu.
  8. TPM w biurze – TPM in administration – zadaniem filaru jest mapowanie i redukcja czynności niewartościowych w obszarze procesów biurowych,

Mierniki korzyści, sukcesu

Mierzalne:

  • Produktywność – wzrost rzędu 1,5 – 2,
  • Bezpieczeństwo – redukcja incydentów środowiskowych, zagrożeń do zera,
  • Dostarczanie – realizacja zamówień klienta zgodnie z oczekiwaniem rynku, z zachwianiem strategii produkcji ciagniąnej i małych partii,
  • Koszta – redukcja całkowitych kosztów rzędu 15-30%,
  • Motywacja – usprawnianie środowiska pracy rzędu 5-10 krotnie,
  • Jakość – redukcja defektów o 90% a także redukcja reklamacji o 75-90%,

Źródło:

TPM in Process Industries – Tokutaro Suzuki

Zapisz się do newslettera

Dołącz do listy mailingowej i otrzymuj na bieżąco informację o kolejnych wpisach i darmowych materiałach.

Udało Ci się zapisać do newslettera!!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This