six sigma
Leksykon 6 Sigma





Krok 1 - Opracuj dokumentację projektową
Krok 1 – Karta projektu Lean Six Sigma
W jednym z ostatnich wpisów wspominałem, że udział czasu przeznaczonego na fazę planowania powinien być największy z wszystkich etapów projektu. Dlaczego więc, dzieje się zupełnie odwrotnie? Myślimy skrótowo, przechodzimy z marszu do rozwiązań. Wierzymy przecież w naszą wiedzę, intuicję i doświadczenie. Czy nie jest to zatem lepsze rozwiązanie? By odpowiedzieć na to pytanie należałoby rozłożyć […]
Krok 2 - Zbierz interesariuszy i członków zespołu
Krok 2 – Strategia komunikacji
Pracując z projektami przykładam dużo uwagi do narzędzi, których używam. Z roku na rok utwierdzam się w tym, że stanowią one tylko tło w całym projekcie. Przekonuje się, że każda inicjatywa począwszy od formalnego zarządzania zespołem, do przewodzeniu dużemu projektowi to w istocie praca z ludźmi. Skoro jest to tak oczywiste, dlaczego popełniamy tyle błędów […]
Co dalej z projektem DMAIC?
Walizka wakacyjna schowana w szafie. Inicjatywa Szkoła Lean Six Sigma Lidera wystartowała. Oznacza to, że wracamy do mapy drogowej DMAIC. Skończyliśmy ostatnio na kroku drugim o nazwie ,, Określ interesariuszy”. Przybliżyłem rolę sponsora projektu i podkreśliłem znaczenie umiejętności miękkich. Zapraszam Was w tym tygodniu do zapoznania się z kolejnym wpisem, dotyczącym skutecznej komunikacji. Temat wydaje […]
Krok 2 – Określ interesariuszy
Właśnie rozpoczął się miesiąc sierpień. Dla wielu przedsiębiorstw jest to półmetek roku budżetowego. W tym modelu funkcjonowania możecie doświadczyć ciekawego zjawiska. Budżet to plan roczny. Zaakceptowany przez ogół przedsiębiorstwa, wbudowany w długoterminową strategię. Skoro plan budżetowy jest priorytetem, to dlaczego dochodzi do sytuacji, że projekty w połowie roku zostają zatrzymane ze względu na problemy z […]
Krok 3 - Zdefiniuj oczekiwania klienta
Krok 3 – Poznaj swoj proces, zanim przejdziesz do dzialania.
Czy zdarzyło mi się położyć jakiś projekt? Nie jeden. Szczególnie te, które realizowałem na samym początku. Przykład? W trakcie jednego wdrożyłem usprawnienia i nie mogłem osiągnąć celu. Poza straconym czasem i wysiłkiem, przysporzyłem sobie sporo nerwów. Jeśli chcesz poznać bliżej tą krótką historię, zapraszam do wpisu poniżej. Jak do tego doszło? Historia była zwyczajna. Ty […]
Krok 3 – Mapa strumienia wartości VSM i pierogi
W ostatnim wpisie skupiłem się na interpretacji głosu klienta. Wyjaśniłem w jaki sposób należy rozumieć jego wymagania oraz jak przełożyć je na mierzalne wskaźniki. W kolejnym etapie powinniśmy się skupić na identyfikacji parametrów procesu, które kształtują kryteria satysfakcji. W tym celu mapujemy proces za pomocą kilku metod. Wybór właściwej zależy w głównej mierze od informacji […]
Krok 3 – Opracuj wstępny głos klienta VOC i krytyczne warunki satysfakcji CTS
Cała faza definiowania projektu to dużo teorii o zarządzaniu, komunikacji z klientem, formowaniu zespołu i planowaniu harmonogramu prac. Dla początkującego lidera projektu może stwarzać to złudne wrażenie, że to mało ważny a przynajmniej mało interesujący etap. Chętniej podchodzimy do fazy pomiarów, analizy. Wierzymy w ich większy wpływ na wynik projektu oraz są bardziej interesujące. Uważam […]
Krok 4 - Zbuduj zespół i rozpocznij projekt
Krok 4 – Wybierz zespół i rozpocznij projekt
Słuchałem ostatnio Simona Sinka, który twierdził że głównym celem przedsiębiorstw nie jest zarabianie pieniędzy a realizacja strategii firmy. Według jego idei, zysk to bonifikata za sensownie realizowaną strategię. Ta myśl zaintrygowała mnie. A co gdyby przełożyć ją na prace zespołu projektowego? Skoro celem zespołu nie jest przede wszystkim dostarczenie oszczędności, to co? Zapraszam do poniższego wpisu
Krok 5 - Opracuj harmonogram projektu
Krok 5 – Plan projektu [Koniec fazy definiowania]
Napisałem już dosyć sporo o etapie przygotowań w projekcie. Najbliższe dwa tygodnie będą podsumowaniem najistotniejszych jego elementów. Może spędzam nad tym zbyt wiele czasu, a może próbuje Was przekonać, że ta faza jest szczególnie niedoceniana. Pamiętasz stan, kiedy coś w projekcie poszło nie tak? Czy przypominasz sobie emocje jakie Ci wtedy towarzyszyły? Szczególnie kiedy realna przyczyna wydawała się prosta do przewidzenia? Dzisiaj przeczytasz trochę więcej o tym