Jest jedną z głównych koncepcji TPS – Toyota Production System. Stanowi istotny element TQM. Założeniem metody jest minimalizacja produkcji wyrobów defektywnych poprzez instalacje na linii elementów częściowej digitalizacji, wynikających z detekcji i wizualizacji ale wciąż tańszej niż pełna digitalizacja. Pełny potencjał JIDOKI można zauważyć przy wykorzystaniu POKA YOKE i ANDON. Linia, lub jej element wykrywa sztukę defektywną, zatrzymuje się i wymusza podjęcie działań naprawczych.
Dlaczego warto stosować?
- Redukcja reklamacji, DPMO poprzez wprowadzenie sensownej detekcji i wymuszenie usunięcia przyczyny źródłowej,
Na co należy uważać?
- JIDOKA wymusza usunięcie przyczyny powstawania sztuk defektywnych. Przez co działa post fact. Źle wdrożona istotnie poprawi jakość przy jednocześnie nieproporcjonalnym wzroście kosztów konwersji,
- Opłacalność rozwiązania opiera się na jednoczesnym wdrożeniu AM -Autonomicznego utrzymania ruchu, PM- Prewencyjnego utrzymania ruchu, FI – Skoncentrowanego doskonalenia, TWI – programu rozwoju kompetencji,
- JIDOKA wymaga usunięcia pracy silosowej struktur. Podniesienie jakości jest celem całego zespołu fabryki, zadaniem działu jakości niw jest kontrola a zaangażowanie w PDCA procesu i budowanie zdolności w pracownikach liniowych,
Źródło:
TPM in Process Industries Suzuki, Tokutaro
Zdjęcia: Canva.com